Thursday, March 6, 2014

Ideoitten taltioimisen konkretiaa

Aika ajoin minulta kysytään, että miten minä muistan kaikki ideani. Vastaus on se, etten minä muista niitä millään ellen tallenna ja arkistoi niitä. Tässäpä lyhyesti ajatuksiani aiheesta.

Ideoita kun popsahtelee päässä välillä enemmän kuin poppareita mahtuu popcorn-kattilaan, on ollut pakko opetella jotenkin kirjaamaan tai muutoin tallentamaan ideat talteen. Minulla on sekä läppärillä että älypuhelimella omia kansioita eri ideoille, joihin kirjaan ajatuksiani talteen. Usein mukanani kulkee myös pinkka vihkoja joihin kirjoitan kynällä talteen pöljimpiäkin ideoita myöhempää mahdollista jatkojalostusta varten. Yksi vihko ideoille, synopsiksille yms... ja sitten kaikille idealuonnosteluille omia vihkoja.

Kännyköitten ja läppärin lisäksi kirjoitan tarvittaessa kännyköillä kännykän muistivihkoon tai tekstiviestinä, jonka tallennan sopivaan kansioon. Olen myös sanelunauhurilla ja kännykällä nauhoittanut, kun puhunut ääneen ideoitani, ja sitten litteroin ideat nauhoitteelta. Olen jopa videoinut osan ajatuksistani.

Joskus kun ei ole ollut vihkoa, kännykkää, videokameraa yms. tallenninta mukana, olen kirjoittanut muistiin esim. lyijykynällä paperilapulle, kauppakuiteille yms.  Ja jos on ollut vähän tilaa mille kirjoittaa, olen piirtänyt kuvan mistä tiedän voivani muistaa idean.


Olen myös joskus saanut Facebookissa kaverin kanssa ideoita Facebookin chatissa ja tallentanut tietokoneen kansioon soveltuvat osat chat-keskustelusta. Ja jos sähköpostiviesteilystä syntyy ideaa, on sähköpostissa tallenne aiheesta ja lisäksi pyrin mahdollisimman pian siirtämään sähköpostista idean talteen tietokoneelle. Tallennan myös osan materiaalista pilvipalveluun, esim. dropboxiin. Dropboxilla onkin kätevä jakaa materiaalia useammalle koelukijalle.

Hyvää idearikasta kevättä ja muistakaa tallentaa ideanne talteen,
toivoo ja toivottaa Krisse Chrissie Heart Sydän,

idearikas monialainen taiteilija ja muuten vain mielenkiintoinen omien latujensa hiihtäjä ;-)

No comments:

Post a Comment